Hoe je kunt afrekenen met zelf sabotage

marit molenaar
Ik ga het vandaag met je hebben over zelf sabotage. Dit klinkt misschien wat heftig wat niet voor jou geldt, maar geloof mij: iedereen heeft er last van. Ik ook, jij ook.

De manier hoe je ermee omgaat bepaalt of je gevangen blijft zitten in je niet helpende gedragspatronen, of dat je er anders naar leert kijken en wél je niet helpende patronen doorbreekt.

Allereerst: wat is zelfs sabotage?


Zelf sabotage kun je zien als jezelf in de weg staan in de dromen en doelen die je hebt. Je wilt iets heel graag (bereiken), je hebt een doel of intentie, maar je staat jezelf daarin onbewust in de weg.

Of je bent je bewust van bepaalde gedragspatronen die je hebt en die totaal niet helpend voor je zijn, maar toch val je telkens weer terug in dat niet helpende gedrag.

Je kunt zelf sabotage zien als een conflict tussen de persoon die je op dit moment bent en de toekomstige jij. Je huidige jij is alleen geïnteresseerd in dingen die je op de korte termijn, het liefst nu, plezier brengen.

De toekomstige jij kiest nu voor oncomfortabele acties, zodat je in de toekomst die droom waarmaakt of die versie van jezelf bent die je graag wilt zijn!

Waarom saboteren we onszelf eigenlijk? Als we dat weten kunnen we er iets aan doen toch? Dat is nu juist het probleem. Vaak zijn we ons niet bewust van zelf sabotage.

Hoe komt dat? Omdat ons gedrag voor maar liefst 95% gestuurd wordt door onze overtuigingen en gewoonten die in ons onderbewustzijn zijn geprogrammeerd. En jouw onderbewustzijn is er niet om jou gelukkig te maken. Jouw onderbewustzijn is er om je veilig en in leven te houden.

Jouw onderbewuste houdt ervan om dingen bij hetzelfde, bij het oude te houden. En of dat nou negatieve patronen zijn waar je eigenlijk ongelukkig van wordt of blijft, dat maakt niet uit.

Het gaat erom dat die oude patronen bewezen hebben ‘veilig’ te zijn en dus zal je onderbewuste de boel proberen te saboteren zodra het vindt dat er ‘gevaar’ dreigt.

Zodra jij dus jezelf ander gedrag wilt aanleren, gaat je brein in de protest modus ofwel ‘gevaar modus’  en verzint smoesjes zoals:

  • ”Ik heb daar geen tijd voor”
  • ”Het is nu het juiste moment”
  • ”Iemand anders kan dat beter”
  • ”Ik het veel te druk’, dus ik  ga… doen, in plaats van…..’
  • ”Ik ben moe, dus ik verdien….”

Yes, dat is je innerlijke saboteur. Je wilt het één, maar je doet het ander.

Oké, nu we weten wat zelf sabotage is en hoe het komt dat we zo vaak toch in die valkuil stappen. Hoe kunnen we het dan voorkomen?

Stap 1: Herkennen
Om het aan te pakken is je bewustzijn vergroten super belangrijk. Als jij niet doorhebt wat je aan het doen bent en hoe je jezelf in weg zit, kun je het ook niet veranderen.

Een aantal voorbeelden:

  • Je saboteert je eigen geluk door constant je aandacht te richten op dingen die niet goed zijn of dingen die mis kunnen gaan.
  • Je saboteert je productiviteit door je constant te laten afleiden.
  • Je saboteert je eigen succes door uitstelgedrag te vertonen, omdat je niet weet wie je bent als succesvol persoon. Je houd liever vast aan je huidige ik, dat is veilig.
  • Je saboteert je eigen gezondheid met uitstelgedrag en de ‘alles of niets’ gedachten.

Vraag jezelf eens af: op welk gebied in je leven doe jij (onbewust) aan zelf sabotage? Wat zegt de stem in je hoofd als je nieuw gedrag wilt uit gaan proberen of een bepaald voornemen hebt? Welke excuses gebruik je meestal? Wat zijn je zwakke momenten? Schrijf het op voor jezelf, dit helpt enorm om je bewustzijn te vergroten.

Stap 2: Wat levert het je op? Of wat ga je ermee uit de weg?
Zelf sabotage kost je iets uiteraard, maar het levert je ook iets op. Of het helpt je iets uit de weg te gaan.

Een simpel voorbeeld: stel dat jij gezonder wilt leven, de eerste dagen gaat het heel goed, daarna val je toch terug in je oude patroon. De onderliggende reden kan zijn dat je bepaald emoties ervaart, die je met eten probeert op te lossen. Of je weet niet wie jij bent als slank en gezond persoon en de gedachten aan deze verandering brengt zoveel onzekerheid en vooral doorzettingskracht met zich mee dat je liever blijft wie je blijft.

Een ander voorbeeld: je wilt graag voor jezelf beginnen. Je stelt het échte werk telkens uit. Je hebt wel ideeën, maar je gaat nergens mee aan de slag. De onderliggende reden kan zijn dat je bang met om te falen of juist bang bent om succesvol te zijn. Snap je wat ik bedoel? Denk eens goed na of er onderliggende redenen zijn voor jouw zelf sabotage patroon. Wat levert het je op of wat helpt het je uit de weg te gaan? Schrijf dit weer op voor jezelf.

Stap 3: Accepteer de angst of onzekerheid
Nu je weet wat de onderliggende angst of onzekerheid is bij je zelf sabotage, mag je eraan werken om dit te accepteren. Kijk, je kan nooit 100% comfortabel en zelfverzekerd zijn, zeker niet als er verandering plaats vindt.

Verandering is freaking oncomfortabel. Iedereen ervaart dat zo. Probeer het dus te zien als iets wat erbij hoort en wat je mag doorstaan. Competence comes by ractice.

Hoe vaker jij je nieuwe gedrag herhaalt, hoe beter je erin gaat worden. Stap voor stap wordt het makkelijker om uit je comfortzone te stappen.

Onthoud dat je brein tijd nodig heeft om een nieuwe gewoonte eigen te maken. Dat heeft met de neuroplasticiteit in je brein te maken, dit is het vermogen om dingen te leren. Hoe vaker jij bepaald gedrag herhaalt, hoe meer het je auto piloot wordt. In het begin heb je veel meer doorzettingsvermogen nodig om iets te leren of vol te houden, dan na dat je al 30 dagen onderweg bent.

Je mag dus comfortabel worden met jezelf oncomfortabel voelen.

Stap 4: Denk vanuit je toekomstige zelf
Als mens willen we snel happy zijn. We kiezen daarom vaak voor korte termijn plezier, wat op lange termijn pijn met zich mee brengt. Nu snacken = korte termijn plezier, op de lange termijn gaat dit je niet dichterbij je doelen brengen.

Of we kiezen ervoor om weg te bewegen van pijn op de korte termijn. Bijvoorbeeld uitstellen om een gesprek aan te gaan met een potentiële nieuwe klant of opdrachtgever. Je bent bang dat je niet goed genoeg bent, dus stel je het maar uit. Weer korte termijn satisfaction en lange termijn ongemak.

Je mag dus vaker gaan denken aan de lange termijn. Leer denken vanuit je toekomstige elf. Voor welke acties zou je toekomstige zelf je dankbaar zijn?

Om dat nog scherper te krijgen kun je voor jezelf eens opschrijven wie jij wilt zijn als persoon. Wanneer ben jij een gelukkig persoon? Wie ben je dan? Wat doe je dan? Ben je dan een doorzetter? Of snelle opgever? Ga je dan ondanks bepaalde angsten, tóch in actie komen? Laat je je helpen met je twijfels of die je het liever lekker alleen? Stap je uit je comfortzone? Of blijf je liever binnen je veilige cirkel?

Ga handelen en denken vanuit je toekomstige zelf!

Stap 5: Begin klein en bouw uit.
Leg de lat voor jezelf niet te hoog in het begin. Begin met kleine afspraken en laat aan jezelf zien dat je deze afspraken ook kan nakomen. Zodra jij namelijk de afspraken met jezelf NIET nakomt, geeft dit een deuk in je zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Door dagelijks wél je afspraken na te komen, versterk je dus het vertrouwen in jezelf en geloof in je eigen kunnen. Dus op welk gebied saboteer jij jezelf en welke kleine afspraak kun je met jezelf maken om hieraan te werken?

Gaat dit goed? Bereid dan langzaam je afspraken met jezelf uit.

Begin bijvoorbeeld 3x per week een half uurtje wandelen. Of start met het schrijven van één sociale media post per week voor je bedrijf. Leg de lat laag. Je kunt beter kleine stapjes maken en dit uitbouwen dan jezelf teveel druk opleggen waardoor je dichtklapt.

Ik heb ook een podcast over dit onderwerp opgenomen. Je luistert de podcast hieronder of zoek in Spotify op ‘Marit Molenaar Podcast’

kleiner foto

Marit Molenaar

Reislustige, avontuurlijk ondernemer! That’s me! 🙋🏼‍♀️

Het is mijn missie om jonge, ambitieuze vrouwen te helpen die onzeker zijn over de toekomst en het ‘is dit het nou’ gevoel ervaren. Ik help je met doorbreken van je negatieve gedachten en de kracht in jezelf te ontdekken zodat jij vol vertrouwen keuzes maakt vanuit je hart en datgene gaat doen wat jij écht wilt. 

Let’s connect 👇

Wil je automatisch mijn komende blogs in je mail ontvangen? Meld je hieronder dan aan voor mijn gratis nieuwsbrief.

Lees hier meer blogs:

Wil je mijn toekomstige blogs automatisch in je mail? Meld je hieronder dan aan voor mijn gratis nieuwsbrief!

Vol inspiratie over mindset, doen wat jou gelukkig maakt en je dromen realiseren!

Je gegevens worden vertrouwelijk behandeld volgens mijn privacyverklaring.

Scroll naar top