Omgaan met de oordelen van anderen – 4 concrete tips

kleinerr

Voordat we dieper ingaan op hoe je omgaat met oordelen van een ander wil ik het kort met je hebben over angst. Er zijn talloze variaties van angst maar er zijn volgens onderzoek twee primaire angsten die iedereen deelt:

  1. De angst dat we niet goed genoeg zijn (dat we bijvoorbeeld niet goed genoeg zijn voor die ene functie of niet genoeg zijn voor die ene partner)
  2. De angst voor afwijzing, om verlaten te worden (dat we door een bepaalde keuze niet leuk gevonden worden, of dat als we een risico nemen, anderen niet van ons houden).

Beide angsten gaan over het oordeel dat anderen over jou hebben. Het probleem is alleen dat iedereen oordeelt, het is hoe ons brein werkt. We doen dit de hele dag door. We oordelen over onszelf, maar ook wat die ene vriendin nu weer zegt of hoe een bepaald iemand op straat erbij loopt. We oordelen zowel positief als negatief, de hele dag door.

Veel mensen zijn bang voor het oordeel van anderen. Die angst komt dus voort uit de angst voor afwijzing en de angst om niet goed genoeg te zijn. Ze vermijden daarom bepaalde acties en dit is de voornaamste reden waarom veel mensen niet het leven hebben dat ze willen. 

Normaal doen en blijven, niet opvallen, geen risico’s nemen, niets veranderen aan jezelf. Blijf gewoon doen zoals alle anderen in jouw omgeving doen en je bent veilig. Alleen je bent niet echt gelukkig. En zelfs als volkomen normaal doen – wat dat dan ook mag betekenen – dan nog oordelen mensen over je. Misschien wel juist omdat je stilstaat en niet datgene doet wat je heel graag wilt!

Hoe je het ook went of keert: ik oordeel, jij oordeelt. Het gebeurt, ongeacht wat je doet. Je kan het dus niet stoppen. Je kan wel een manier vinden om ermee om te gaan.

Ik deel met jou 4 tips om beter om te gaan met oordelen van anderen.

  1. Haal allereerst diep adem als iemand een negatief oordeel naar jouw hoofd slingert. Ga geen verhitte discussie aan. Wat ik zelf vaak toepas is de volgende vraag stellen: ‘Wat bedoel je daar precies mee’? Vaak is iemand zich niet bewust van wat een oordeel met jou doet. Na de uitleg van de ander kun je aangeven wat jou dwars zit. Op die manier kun je een rustig gesprek aangaan zonder dat je gelijk in de verdediging schiet.
  1. Accepteer dat iedereen oordeelt. Het gebeurt hoe dan ook, het maakt niet uit hoe goed je bent. Ook de meeste succesvolle mensen worden beoordeeld. Mensen oordelen als je blijft zitten waar je zit. Mensen oordelen als je wél een gewaagde keuze maakt. Mensen oordelen als je ineens besluit ergens mee te stoppen. Mensen oordelen ook als je ergens mee doorgaat terwijl je eigenlijk wil stoppen. Snap je het nu? In elke situatie oordelen er mensen. Waar kies jij voor? Je kan er dan maar beter vol voor gaan, toch?

  2. Besef dat wat iemand zegt, 100% met de persoon zelf te maken heeft. Wat je zegt is vaak een reflectie van je eigen gedachten, je eigen mindset en je eigen ervaringen. Iedereen heeft zijn eigen werkelijkheid, zijn eigen waarheid en zijn eigen idealen en doelen. En op basis daarvan wordt je mening gevormd. Dus een opmerking die een ander over je maakt, zegt vaak meer over de ander dan over jou. Je kunt vriendelijk luisteren, maar weet dan dat het niet over jou gaat. Diegene is jou niet en heeft geen dag in jouw schoenen geleefd.

    Soms kan kritiek opbouwend zijn of uiten vrienden en familie hun oordeel uit bezorgdheid of vanuit liefde. Dan is het natuurlijk goed om te luisteren en hiervan te leren. Maar op het moment dat jij niet het gevoel hebt dat een oordeel terecht is, is het net zo belangrijk om die mening naast je neer te kunnen leggen.

  3. Hoeveel mensen moeten zeggen dat je goed genoeg bent om te doen wat jij graag wilt? Stel dat 15 mensen zeggen dat je super goed bezig bent en je vooral zo door mag gaan. Maar dan komt ineens een wildvreemd iemand langs en die roept dat je er niets van bakt. Dan ben je weer terug bij af. Je gaat weer twijfelen aan jezelf. Maar wil je die ander echt zoveel macht geven over jouw leven?

    Ons brein hecht meer waarde aan negativiteit dan aan positiviteit. Hoe komt dat? Zo zijn we geprogrammeerd. Vroeger, in de tijd van de jagers en verzamelaars, was het namelijk nodig om gefocust te zijn op gevaar. Als jij denkt dat de takjes in de bosjes ritselen omdat het waait (positieve gedachten) in plaats van dat de takjes ritselen omdat er een leeuw naar je toe sluipt (negatieve gedachten) heb je een groot probleem als er dus ineens een leeuw uit de bosjes komt. Je was niet voorbereid op het gevaar. Vandaar dat we altijd alert zijn op gevaar en negativiteit. Nu kennen we dit soort situaties natuurlijk niet meer. Maar onze hersenen zijn nog niet aangepast aan deze nieuwe omgeving.

Ik heb  over dit onderwerp ook een podcast gemaakt! Je luister hem hieronder of zoek op ‘Marit Molenaar Podcast’ op Spotify.
kleiner foto

Marit Molenaar

Reislustige, avontuurlijk ondernemer! That’s me! 🙋🏼‍♀️

Het is mijn missie om jonge, ambitieuze vrouwen te helpen die onzeker zijn over de toekomst en het ‘is dit het nou’ gevoel ervaren. Ik help je met doorbreken van je negatieve gedachten en de kracht in jezelf te ontdekken zodat jij vol vertrouwen keuzes maakt vanuit je hart en datgene gaat doen wat jij écht wilt. 

Let’s connect 👇

Wil je automatisch mijn komende blogs in je mail ontvangen? Meld je hieronder dan aan voor mijn gratis nieuwsbrief.

Lees hier meer blogs:

Wil je mijn toekomstige blogs automatisch in je mail? Meld je hieronder dan aan voor mijn gratis nieuwsbrief!

Vol inspiratie over mindset, doen wat jou gelukkig maakt en je dromen realiseren!

Je gegevens worden vertrouwelijk behandeld volgens mijn privacyverklaring.

Scroll naar top